Четвер, 19.10.2017, 02:52
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Категорії розділу
Пошук
Календар
«  Липень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Друзі сайту
Статистика
Мир красок - купить краску по выгодной цене

Дирекція художніх виставок України

Головна » 2016 » Липень » 14 » Романтичний пейзаж. Принцип асоціації ідей.
12:03
Романтичний пейзаж. Принцип асоціації ідей.

Зрозуміло, що для людини, обізнаної з мистецтвом, романтичний пейзаж – це щось зовсім інше, аніж тривіальні заставки з піщаними пляжами та пальмовими деревами у променях призахідного сонця чи біленькими хатками під солом’яними стріхами в оточенні гостроверхих тополь та рясніючих вишень. Солоденька «романтика» буржуа середньої руки чи запозичена з  глянцевих проспектів «лакшeрі-лайф» зовсім не в’яжеться з тим явищем, яке має однокореневу назву. Історично романтизм, як напрямок у мистецтві, приходить на зміну двом усталеним стилям – класицизму та бароко, долаючи злет рококо та короткий сплеск сентименталізму. Інтерес до стихій, до таїни, до всього національного – від костюму до устрою життя; революційність, протистояння буденності та банальщині, жорстким нормам та правилам, чудакуватість без надмірної екстравагантності, схильність до мрійливості  та задумливості, до споглядання природи та самозаглиблення, в свою чергу зумовлена цікавістю до особистості, її внутрішнього світу, стану та настрою; ідеалізація минулого та теперішнього, існуючого та майбутнього; сповнена оптимізму і разом з тим драматизму роздвоєності віра у прийдешнє. Ці характерні ознаки і досі відрізняють тих, хто слідує заданим вектором.

Дійство пов’язане з місцем, місце має свою історію, маєток – ансамбль садиби та парку, будинок, вікнами відкритий навколишньому світу, світ заглядає крізь  них сонячними променями в інтер’єр, тихо ковзає місячним світлом по підлозі та стінах, вітерець злегка колише фіранку, дощ відбиває свої ритми по даху, ранковий пташиний гамір чи вечірня тиша пов’язують своєю музикою мікро- та макрокосми,  природа пейзажами віддзеркалюється в гладі озер та скляних мембранах, входить в дім рукотворними репліками.

Принцип асоціативності набуває сили прийому в парковому мистецтві доби романтизму. Реальний пейзаж, організований у дусі англійського вільного парку, стає справжнім витвором мистецтва. Водночас асоціативність не відміняла традиційної понятійної емблематики, але створювала настрій, який в романтичних парках був головним. Зберігалися знаки попередніх епох: каплиці та вівтарі, альтанки та штучні руїни, фонтани та перголи; але поглиблювалася їх семантика – освічений відвідувач романтичного саду, зайнятий меланхолійними роздумами та самоспогляданням, повинен був володіти достатньо широким романтичним «тезаурусом», щоб мати змогу відбирати з численних «повідомлень» саду обмежене число у відповідності до свого настрою (Д. Ліхачов).

Качанівку, яка вже у 18 ст. почала свою історію культурного центру, не оминули європейські впливи, особливих зусиль щодо влаштування парку доклав один з останніх її господарів Василь Тарнавський-молодший. Слава парку набула широкого розголосу поза межами України. Наприкінці 20 ст.  садиба нарешті відновила своє існування в якості хранительки красних мистецтв. Сюди линуть нові покоління художників, здатних організувати свої враження за законами асоціації (за подібністю, суміжністю чи контрастом) в одному з жанрів мистецтва – пейзажі.  

Категорія: Виставки | Переглядів: 293 | Додав: grevzi | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0